رشته مشاوره کنکور ارشد

کنکور مشاوره

کنکور مشاوره و نگاهی نو

 

خیلی از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی به طور دقیق و موشکافانه به دنبال گرایشی می گردند که با روحیات آنها سازگار بوده و بتوانند در ادامه روند تحصیلیشان به طور فنی تر و تخصصی تر فعالیت علمی داشته باشند. بعضی از آنها در گرایش های مختلف روانشناسی به دنبال بازار کار و مسائل اقتصادی هستند، بعضی ها می خواهند رشته ای را انتخاب کنند که دردسر زیادی برای آنها نداشته باشد و بتوانند به راحتی منابع مربوطه را مطالعه کنند و سپس کنکور را بدهند و دانشگاه قبول شوند و والسلام. بعضی اما هم مسائل اقتصادی را مدنظر قرار می دهند و هم علاقه شخصی را. اما گروه چهارمی هم هستند که فقط علاقه شخصی را می بینند و والسلام. اما در هر صورت می توانیم بگوییم موارد زیر برای انتخاب یک گرایش خوب برای ادامه تحصیل در  مقطع کارشناسی ارشد مفید خواهد بود:

  • من به انجام چه اموری در روزمره علاقمندم؟
  • چه درس هایی در مقطع کارشناسی ارشد توجه مرا جلب می کرد؟
  • هدفم از ورود به علم روانشناسی چیست؟

پاسخ به سوالات بالا برای شما اهمیت بسزایی دارد، حالا داوطلبی که می خواهد در کنکور کارشناسی ارشد رشته مشاوره (مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، مشاوره مدرسه، مشاوره توانبخشی)  شرکت کند احتمالا چه پاسخ هایی به سوالات فوق خواهد داد؟

احتمالا فردی خواهد بود که در طول روز سعی می کند حرف های اطرافیانش را خوب بشنود. می داند یکی از فاکتور های یک مشاور، گوش دادن فعال است. شنیدن و گوش دادن را با گوش دادن فعال اشتباه نمی گیرد. تمام جوانب و لایه های پنهان در حرف های طرف مقابلش را می شنود و می فهمد. شاید هم فرد دغدغه هایی فراتر از اختلالات روانی فردی را مدنظر دارد. مثلا تعارضات خانواده و زوج ها و سبک های زندگی و طلاق، خلاصه بیشتر جنبه سفید روان انسان را می خواهد بکاود. فردی که در رشته مشاوره می خواهد ادامه تحصیل دهد باید متوجه باشد که دروس تخصصی مشاوره و نظریه های رواندرمانی را در دانشگاه خواهند خواند و همچنین دروسی مثل آمار استنباطی و روش تحقیق هم جزء واحد هایی هستند که لازم است فرد در مقطع کارشناسی ارشد بگذراند. و حتی ممکن است در مقطع کارشناسی دروس مربوط به مشاوره خانواده و خانواده درمانی احساس خوشایندی را تجربه کرده است.

اما سوالی که خیلی از داوطلبین می پرسند این است که تفاوت روان شناسی بالینی و مشاوره خانواده چیست؟ در هیچ کتاب، مجله، جزوه و سخنرانی ای این سوال به طور صحیح و واضح توضیح داده نشده و ما هم اینجا طبیعتا نمی توانیم پاسخ جامعی را ارائه دهیم. اما فرض کنید بیماری را به اتاق عمل برده اند و در این راستا در جهت بهبود بیمار افراد با تخصص های مختلفی کار بر روی بیمار را آغاز می کنند. مثلا متخصص بیهوشی بیمار را بیهوش می کند. تکنیسین اتاق عمل اتاق را از لحاظ فنی چک می کند و متخصص عمل جراحب نیز کار و وظیفه خود را انجام می دهند و پرستاران و اینترن هایی نیز حضور دارند. حال آنکه اگر هر کدام از این متخصصین حضور نداشته باشند عمل بهبود بیمار دچار نقص خواهد شد. می توانیم بر اساس دروسی که در چارت های دانشگاهی برای دانشجوهای رشته مشاوره در نظر گرفته شد بگوییم که شخصی که در رشته مشاوره به تحصیل می پردازد به هیچ عنوان نباید در مباحث اختلالات عمیق شخصیتی نفوذ کند. همانطور که مباحث مربوط به تعارضات خانواده و زوجین، طلاق و مشاوره پیش از ازدواج و تعارضات زناشویی و تعارضات جنسی مربوط به مشاور خانواده است. اما این مرز بندی ها به طور دقیق رعایت نمی شود و گاها یک مشاور بر اساس مطالعات و توانمندی هایی که دارد به حوزه های دیگر نیز دخول می کند.

اما موضوعی که قابل توجه است سازمان نظام روانشناسی به متخصصین بالینی و مشاوره خانواده اجازه درمان می دهد و برای  این سازمان کار تخصصی همراه با دانش و مطالعه و یادگیری عملی مطلوب، مورد دقت نظر است.

و در آخر هم به این موضوع باید اشاره کرد که نسبت متخصصین در رشته مشاوره خانواده در ایران بسیار کمتر از متخصصین روانشناسی بالینی است و از این حیث می توانیم بازار کار خوبی را برای رشته مشاوره در نظر داشته باشیم.  

 

نویسنده: محمد کاظم شهریاری

رتبه 49 کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مشاوره

مشاور و مدرس گروه علمی آموزشی دوپامین

پیمایش به بالا